Домашній затишок, подарунки під ялинкою, запах улюблених страв… та дзенькіт месенджерів у телефоні. Комусь потрібна довідка в басейн чи ковідний сертифікат? Консультація щодо висипки, яка з’явилась пару тижнів тому? Чи просто поговорити? Ух, бути сімейним лікарем чи лікаркою й так непросто, а під час свят — тим паче.
Сімейні лікарі та лікарки поділились досвідом спілкування з клієнтами й клієнтками в новорічний період.
Ольга Дрига, сімейна лікарка, ЦПМСД №4, Кривий Ріг
Це стосується не лише свят: мої клієнти й клієнтки вже знають, що у неробочі години й вихідні я не приймаю дзвінки на особисту слухавку. Якщо пишуть у месенджерах, відповідаю, коли є змога. Якщо бачу, що повідомлення не потребує термінової консультації, так і пишу, що є робочий телефон і графік, або ж можу відповісти наступного дня у робочі години. Якщо треба призначити лікування або корекцію, завжди відповідаю. Також я попереджаю людей, що на свята й вихідні вони можуть звертатись до нашого медцентру, де є черговий лікар чи лікарка, а у разі невідкладного стану варто викликати швидку.
Як реагувати, коли порушують особисті кордони під час вихідних чи свят? Перш за все, спокійно. Не відповісти — теж нормально. Адже лікарі й лікарки — також люди, люблять відпочивати, проводити час із друзями та сім’єю, і мають на це право.
Анастасія Гібескул, сімейна лікарка, ФОП Романенко, Кривий Ріг
Я вважаю, що важливо заздалегідь попередити клієнтів і клієнток про графік роботи. Ми сповіщаємо їх через фейсбук, але зазвичай цього недостатньо.
Дорослі люди часто запитують, в які години можна писати чи дзвонити — це значно полегшує комунікацію. Але в мене на декларації багато дітей, деяким із них менш як рік. З їхніми батьками я на зв'язку навіть на свята.
Мені легше спілкуватись через вайбер — так я можу швидко відрізнити, кому варто відповісти одразу, яка ситуація потребує дій. Якщо все-таки кордони порушили, намагаюсь спокійно пояснити людині, що так взаємини не працюють, і як варто чинити. Здебільшого клієнти й клієнтки все розуміють і не турбують мене в неробочі години.
Іван Леськів, сімейний лікар, ЦПМСД м. Вознесенськ
У кінці року майже всі ми любимо планувати святкування, вибирати подарунки для рідних і близьких. Але існують ситуації, коли лікарі й лікарки повинні бути на зв’язку.
Укладаючи декларацію, я обговорюю з клієнтом чи клієнткою, у який час та через які канали можна зв’язатися зі мною поза медичним кабінетом. Пояснюю, що у вихідні людина може подзвонити в наш контакт-центр, де її проконсультує черговий лікар чи лікарка, а за екстреною допомогою потрібно телефонувати 103.
Головне у комунікації — це люди, особистий контакт. Тому всі хочуть підтримувати тісний зв'язок зі своїм сімейним лікарем чи лікаркою. У мене майже всі клієнти й клієнтки совісні, і телефонують лише в крайньому разі. Якщо людина телефонує чи пише у святковий день, то це дійсно звернення, що потребує негайного вирішення. Але трапляється, що людина хоче просто поговорити — тоді я пропоную записатись до мене на прийом для детального огляду.
Бажаю всім веселих свят, під час яких ви не будете перейматись питаннями самопочуття.
Анастасія Михайловська, сімейна лікарка, КНП ЦПМСД #1, Київ
Я завчасно обговорюю з клієнтами й клієнтками години, коли буду на зв'язку у святкові дні. Для тих, кому не змогла сказати особисто, пишу інформацію на аватарці в месенджері: «Лікарка у відпустці з 31.12 по 10.01», «У святкові дні на зв'язку з 10 до 17» або телефон реєстратури медичного закладу.
Майже в кожному смартфоні є можливість вимкнути сповіщення від усіх, крім обраних номерів. Також завжди є черговий лікар або лікарка, тому, на мою думку, на свята можна впевнено вимкнути звук на робочому телефоні, сховати його в стіл та як слід відпочити.