Сімейна медицина стала першим етапом масштабних змін у медичній сфері. Крім нових фінансових правил, змінилася логіка взаємодії лікарів і пацієнтів, права і обов'язки усіх сторін. Для чого це все і що дає особисто тобі? Розповідаємо.
Що гарантують тобі зміни нині
1. Право вибору
Де і в кого обслуговуватись – вирішуєш ти, адже це твоє здоров'я і маєш довірити його профі. Немає значення, де ти живеш, як часто хворієш і скільки заробляєш. Змінились обставини? – У будь-який момент можеш підписати декларацію з іншим лікарем. Кількість спроб не обмежена, але найкращий варіант для твого здоров'я – будувати довготривалі стосунки з сімейним лікарем. Адже по-справжньому твоєму лікарю не доведеться нагадувати про алергію на ліки, давню травму чи інші особливості твого організму.
2. Насправді безоплатне обслуговування
Держава затвердила список послуг, які надає твій лікар, а його медзаклад отримує за них оплату від держави. Твій лікар знає, як впоратись з найбільш поширеними хворобами і станами, у нього можна вакцинуватись, пройти базові аналізи і дослідження, отримати довідку та лікарняний, рецепт на ліки. Ці послуги оплачує Національна служба здоров'я України (НСЗУ). Тобто якщо твій лікар направляє на аналіз крові, то тобі не треба нести вату, спирт чи “подяку” – все уже оплачено.
3. Якісну допомогу
Усе, що може знадобитись для обстеження, є у твого лікаря – від стетоскопа до кардіографа і швидких тестів на гепатит. Інакше медзаклад чи лікар-ФОП не можуть підписати договір із НСЗУ і отримувати гроші. Крім того, тепер сімейні лікарі вчаться постійно і щороку мають підтверджувати свій професійний розвиток, звертаються до доказової медицини, користуються сучасними системами і міжнародними протоколами лікування. Тобто шанси, що твій сімейний лікар або лікарка буде лікувати тебе за підручником минулого століття, стають все нижчими.
4. Покращення сервісу
Гроші йдуть за тобою у той медзаклад чи до лікаря-ФОП, з яким ти підпишеш декларацію. Навіть якщо ти не звертаєшся до свого лікаря або лікарки регулярно, держава все одно щомісяця платить за твоє обслуговування. Тому і лікарі, і медзаклади зацікавлені у тому, щоб тобі було комфортно, хвороби траплялися рідше, а одужання було швидким. Усе ще залишається чимало бюрократії, але до більшості лікарів нині можна записатись на прийом онлайн і не чекати в чергах, отримати швидку пораду в месенджері чи по телефону.
Ти також маєш і обов'язки: піклуватися про здоров'я – своє та близьких, які потребують догляду, проходити профілактичні огляди і робити щеплення, дотримуватись рекомендацій лікаря і правил медзакладу.
У нових умовах твій лікар чи лікарка – це не твій раб, і тим більше не вища сила, а партнер, який відповість, порадить, направить. І також має свої права. Наприклад, він чи вона може відмовитись підписувати декларацію або обслуговувати тебе, якщо ти не дотримуєшся рекомендацій або якщо твій стан здоров’я потребує іншого набору компетенцій, вирішувати, чи їхати на виклик додому і чи давати тобі свій номер мобільного.
Що дає тобі партнерство з твоїм лікарем:
- Спокій: не треба шукати контактів “доброго лора” чи “класного гастроенеролога”. До 80% питань зі здоров'ям професійно може вирішити твій сімейник, а у інших 20% випадків – направить до вузькопрофільного спеціаліста чи проконсультується з ним;
- Економію часу і грошей: твій лікар нізащо не порадить лікувати грип гірчицею в шкарпетках або рак – дорогими препаратами на основі грибів.
- Здоров'я в перспективі: регулярні огляди і профілактика допоможуть вчасно виявити ризики і уникнути багатьох “несподіваних” хвороб.
Не бійся ставити запитання, адже тільки так ти зможеш переконатися, що саме з цим лікарем ти зможеш реалізувати свої права в повній мірі.